Ochrona IP w branży Game Dev
Powiedzieć, że ochrona IP w branży Game Dev to ważna kwestia to jak nic nie powiedzieć. Gra jest czymś więcej niż program komputerowy i jako całość nie jest uważana za odrębny utwór w ramach prawa autorskiego. Nie jest prostym, pojedynczym dziełem, lecz zbiorem elementów graficznych, dźwiękowych czy fabularnych, które mają indywidualny, twórczy charakter.
Co ważne nie wszystkie podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy o prawach autorskich (jak np. oprogramowanie, scenariusz czy soundtrack). Niektóre z nich mogą zostać zabezpieczone w ramach tajemnicy przedsiębiorstwa, jako znak towarowy czy wzór użytkowy (np. tytuł gry czy nazwy postaci). Oznacza to, że nie podlegają ochronie automatycznie od momentu powstania, tylko wymagają dodatkowych działań np. rejestracji w odpowiednim urzędzie czy zawarcia dodatkowej umowy.
Elementy te zapewniają rozpoznawalność marki i przewagę konkurencyjną. Dlatego ochrona IP (ang. Intelectual Property) jest najistotniejszym elementem w branży Game Dev, który wymaga zabezpieczenia prawnego.
W jaki sposób mogę ci pomóc w zakresie ochrony IP w branży Game Dev?
- Pomagam ustalić co i w jaki sposób należy chronić.
- Opracowuję umowy i dokumentację przedsiębiorstwa (wewnętrzną i zewnętrzną).
- Doradzam w zakresie planu działania w zakresie ochrony IP, z uwzględnieniem Twoich potrzeb i celów biznesowych.
Kwestia przeniesienia praw autorskich jest kluczową dla osób i podmiotów działających w ramach branży Game Dev. Prawa autorskie do konkretnego utworu (np. wygląd postaci, muzyka) mogą zostać uregulowane jako część umowy (np. z podwykonawcą o świadczenie usług), ale czasami jest zawierany osobny kontrakt.
Utwór (m.in. scenariusz, animacje, kod źródłowy) określany jest jako twórczy przejaw działalności o indywidualnym charakterze. Jego twórcy przysługują dwa rodzaje praw autorskich: osobiste i majątkowe. Te pierwsze są niezbywalne i nieograniczone w czasie np. prawo do oznaczania utworu swoim nazwiskiem/pseudonimem. Z kolei majątkowe prawa autorskie mogą zostać zbyte i są ograniczone czasowo a co za tym są najistotniejszym elementem umowy o przeniesienie praw do utworu.
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych działa podobnie jak umowa sprzedaży rzeczy materialnej. Tzn. twórca utworu traci wyłączne prawo do korzystania z niego i rozporządzania nim a na nabywcę zostają przeniesione w całości lub w części prawa autorskie do utworu. Ale co ważne – samo przeniesienie prawa własności do danego dzieła (egzemplarza) nie powoduje automatycznego przeniesienia autorskich praw majątkowych.
Przy zawieraniu umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych istotna jest forma – musi być pisemna, w przeciwnym wypadku będzie nieważna. Dotyczy to również umów, które zawierają postanowienia dot. praw autorskich.
Co w umowie ma istotne znaczenia dla przeniesienia autorskich praw majątkowych?
- Jednoznaczne oznaczenie utworu, do którego prawa zostają przeniesione
- Oświadczenie Twórcy dot. przysługujących mu praw autorskich do tego utworu i możliwości ich przeniesienia
- Pola eksploatacji – muszą być szczegółowo wymienione, te które nie zostaną wskazane wprost nadal będą przysługiwać twórcy
- Moment przeniesienia praw autorskich – np. z chwilą podpisania umowy
- Wynagrodzenie Twórcy – najczęściej w formie jednorazowej opłaty
- Prawa zależne – zgoda twórcy na rozporządzanie i korzystanie z utworów zależnych przez Nabywcę np. tłumaczenia, aktualizacje oprogramowania, modyfikacje
Licencja zamiast przeniesienia praw autorskich umożliwia korzystanie z gry lub assetów do niej na zasadach określonych w umowie. W obrocie można ją spotkać w trzech formach jako:
- element innej umowy – np. umowy wydawniczej czy dystrybucyjnej
- EULA (ang. end-user licence agreement) – regulaminu, który jest swego rodzaju umową pomiędzy producentem lub dystrybutorem gry a użytkownikiem końcowym; w sposób jednostronny określa warunki licencji
- umowa licencyjna – osobna umowa, indywidualnie negocjowana, pozwalająca na modyfikacje w zakresie korzystania np. z danego scenariusza
Umowa musi wprost wskazywać, że dochodzi do udzielenia licencji bez przeniesienia majątkowych praw autorskich jego twórcy.
Bardzo często kwestie udzielenia licencji są regulowane w umowach developerskich i wydawniczych, bez zawierania odrębnego kontraktu. W branży Game Dev należy zwrócić szczególną uwagę na kwestie dot. sublicencji, czyli możliwości udzielania zgody na korzystanie z danego utworu (np. ścieżki dźwiękowej) podmiotom trzecim.
W obrocie możemy mieć do czynienia z licencją wyłączną i niewyłączną. Udzielenie licencji wyłącznej skutkuje tym, że licencjodawca nie może udzielić licencji komuś innemu niż licencjobiorca. Jej zawarcie wymaga formy pisemnej, pod rygorem nieważności.
Licencja niewyłączna pozwala na korzystanie z utworu nieograniczonej liczbie podmiotów. Może być zawarta w sposób dowolny np. w formie elektronicznej w ramach akceptacji regulaminu.
Jeżeli nie zostanie to wskazane w umowie wprost to domyślnie przyjmuje się, że:
- udzielona licencja ma charakter niewyłączny
- licencjodawcy przysługuje wynagrodzenie za udzielenie licencji
W umowie licencyjnej należy określić w szczególności:
- rodzaj licencji (wyłączna lub niewyłączna) i zasady korzystania z utworu
- oświadczenie licencjodawcy w zakresie posiadanych przez niego praw do utworu i możliwości ich przeniesienia
- pola eksploatacji – konkretnie wskazane, dot. m.in. rozpowszechniania, utrwalania i zwielokrotniania oraz obrotu
- okres udzielenia licencji – na czas nieokreślony lub określony – maksymalnie do 5 lat
- zakres terytorialny na obszarze, którego licencja zostaje udzielona
- prawo do udzielania dalszych licencji
- zasady odpowiedzialności stron i kary umowne
- reguły wypowiedzenia – co do zasady umowę licencyjną zawartą na czas nieoznaczony można wypowiedzieć na rok naprzód, na koniec roku kalendarzowego
Umowa może dotyczyć licencji na używanie wyłącznie zarejestrowanego znaku towarowego (regulowana ustawowo) lub udzielenia zgody na używanie znaku towarowego, któremu ochrona nie została udzielona (wówczas funkcjonuje jako umowa nienazwana). Jej zawarcie warto zgłosić do Urzędu Patentowego RP, ponieważ zyskuje wówczas domniemanie prawdziwości wpisu i jego skuteczności wobec wszystkich osób trzecich.
Treść umowy powinna zawierać w szczególności określenie rodzaju licencji (pełna lub ograniczona), wskazanie znaku towarowego i upoważnienie Licencjobiorcy do jego używania.
Najczęściej występuje w postaci umowy sprzedaży lub licencji i jest zawierana głównie w obrocie dwustronnie profesjonalnym.
W sytuacji zawarcia umowy sprzedaży własność know-how i/lub technologii przechodzi na kupującego. W przypadku licencji ich dostawca nie traci prawa do korzystania z nich a odbiorca może z nich korzystać na zasadach określonych w umowie.
Szczegóły znajdziesz w sekcji: Umowy GAME DEV.
Sprawdzam czy prawa autorskie osób trzecich nie są naruszane oraz czy wszystkie konieczne umowy zostały prawidłowo zawarte. Sporządzam raport z analizy razem z moimi rekomendacjami.
- Weryfikuję, które elementy podlegają ochronie jako utwór na podstawie ustawy o prawach autorskich a które wymagają podjęcia dodatkowych kroków w celu ich zabezpieczenia.
- Sporządzam opinie prawne dot. możliwości wykorzystania w grze elementów inspirowanych czy zaczerpniętych z domeny publicznej
Dla kogo jest ta usługa?
- Studia deweloperskie
- Indie developerzy, freelancerzy
- Klienci i kontrahenci branży Game Dev np. wydawcy gier
- Software House’y
- Współpracownicy lub pracownicy studiów gier: programiści, developerzy, artyści, level designerzy, testerzy (QA), techart itd
Dlaczego warto?
Argumenty o oszczędności Twojego czasu, komfortu pracy i poczuciu bezpieczeństwa są dosyć oczywiste. Zajmujesz się tym na czym znasz się najlepiej a formalności pozostawiasz mnie.
Co oprócz tego?
- Rozumiem specyfikę Twojej branży – własność intelektualna to kluczowy zasób w Twojej działalności, ponieważ posiada konkretną wartość ekonomiczną. Dlatego im lepiej będzie chroniona, tym lepszym aktywem się staje – a co za tym możesz swobodnie i bezpiecznie czerpać z niej korzyści finansowe.
- Specjalizacja umożliwia zdobycie unikalnej wiedzy i doświadczenia, co w znacznym stopniu skraca czas potrzebny dla uzyskania ochrony IP i zwiększa skuteczność Twoich działań.
- Dążę do dostarczenia konkretnych rozwiązań prawnych, które ograniczą ryzyko naruszenia praw autorskich innych podmiotów i będą dopasowane do Twoich potrzeb i celów.
- Moim celem jest wypracowanie strategii, która jest ekonomicznie uzasadniona, co wpływa na optymalizację Twoich kosztów związanych z ochroną IP.
- Komunikuję się w sposób prosty i zrozumiały. Treść orzeczeń i paremie łacińskie zostawiam dla siebie.
- Skupiam się na zwiększeniu zrozumiałości i przejrzystości dokumentacji prawnej. Po co tworzyć umowy, których nikt nie rozumie?
Jak rozpocząć współpracę?
- Skorzystaj z formularza kontaktowego lub wyślij wiadomość e-mail na kontakt@kancelariakansy.pl. Opisz jakiego rodzaju wsparcia potrzebujesz w zakresie ochrony IP w Twojej działalności.
- Po przesłaniu wiadomości skontaktuję się z Tobą, ustalimy szczegóły i priorytety.
- Następnie wyślę Ci ofertę zawierającą wycenę oraz zasady współpracy.
- Po zaakceptowaniu jej przez Ciebie – zabieram się do działania.
Dbam o efektywność i organizację pracy, dlatego głównym kanałem komunikacji z kancelarią jest poczta e-mail. Jednocześnie dążę do skrócenia do minimum czasu od otrzymania Twojej wiadomości do mojej odpowiedzi na nią.
Stoją przed Tobą nowe wyzwania i szukasz konkretnej odpowiedzi?
Uzupełnij formularz kontaktowy lub napisz do mnie na kontakt@kancelariakansy.pl
Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, wideokonferencję lub spotkanie w biurze w Katowicach, jednak proszę o wcześniejszą wiadomość e-mail.