Jak nie manipulować graczem? Nowe wytyczne Unii Europejskiej dla Game Devu

21.03.25 koordynowana przez Komisję Europejską sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów (CPC) opublikowała dokument “Kluczowe zasady dot. walut wirtualnych w grach”. I nie jest to skutek działań dużych graczy na rynku gier.

Impulsem do opracowania tych zasad była szwedzka gra MMO o koniach – Star Stable Online.
W marcu 2024 r. Szwedzka Agencja Konsumencka złożyła skargę przeciwko Star Stable Entertainment. Zarzuty dotyczyły dark patterns stosowanych wobec dzieci.

Jak nie manipulować graczem? Nowe wytyczne Unii Europejskiej dla Game Devu
Spis treści

Czym są dark patterns?

To techniki stosowane w projektowaniu interfejsów użytkownika, które wykorzystują psychologiczne skłonności i błędy poznawcze użytkowników. Ich celem jest zmanipulowanie użytkowników w taki sposób, aby podejmowali decyzje, których by nie podjęli, gdyby w pełni rozumieli sytuację.

Czyli działania korzystne dla firmy i niekonieczne korzystne dla Ciebie.

Co wykazała analiza sieci CPC?

Okazało się, że Star Stable Entertainment AB stosowała w swojej grze agresywne taktyki, które naruszały unijne przepisy dot. ochrony konsumentów, w tym:

  • bezpośrednie apele do dzieci, zachęcające je do zakupu waluty lub przedmiotów w grze
  • techniki wywierania presji na zakup – FOMO, które miały na dzieci ogromny wpływ
  • brak jasnych i przejrzystych informacji dostosowanych do dzieci na temat cen wirtualnej waluty w grze, wskutek czego gracze wydawali więcej, niż chcieli
  • brak odpowiedniego poinstruowania influencerów promujących grę, aby Ci np. nie stosowali wobec na dzieci swoich technik marketingowych i informowali o ryzyku finansowym związanym z zakupami

To ostatecznie doprowadziło do formalnych działań na szczeblu UE.

Epic Games vs. FTC – przykład dark patterns w branży

Epic Games vs. FTC – przykład dark patterns w branży

FTC [Federalna Komisja Handlu w USA] jakiś czas temu poinformowała o wysyłce konsumentom ponad 72 MLN dolarów refundacji w związku z niedozwolonymi praktykami Epic Games. Mimo, że sprawa miała swój początek kilku lat temu, to jest warta przypomnienia.

O co poszło?

O grę Fortnite. A konkretniej o dark patterns wykorzystywane przez twórców gry właśnie w zakresie rozliczeń z graczami.

FTC zarzuciło Epic Games:

  • użycie w Fortnite “nieintuicyjnej, niespójnej i mylącej konfiguracji przycisków”

Wskutek czego graczom były naliczane opłaty za niechciane przedmioty. Wystarczyło przypadkowe naciśnięcie jednego przycisku.

Przykłady naliczania opłat:

  • podczas próby wybudzenia gry ze stanu uśpienia
  • gdy gra się ładowała [ekran ładowania]
  • przez naciśnięcie sąsiedniego przycisku podczas próby jedynie podglądu przedmiotu
  • blokowanie niektórym użytkownikom dostępu do treści, za które zapłacili – oczywiście wtedy, gdy zaczęli składać reklamacje dot. niechcianych zakupów
  • pozwalanie dzieciom na generowanie nieautoryzowanych opłat bez jakiejkolwiek kontroli rodzicielskiej.

Ostatecznie doszło do ugody.

Epic Games zostało:

  • zobowiązane do zapłaty 245 MLN USD w zakresie zarzutów dotyczących “dark patterns” i nielegalnych praktyk rozliczeniowych
  • ukarane grzywną w wysokości 275 MLN USD [kara dot. oddzielnej sprawy – naruszenia COPPA i bezprawnego zbierania danych dzieci poniżej 13 r.ż.]

Łącznie do zapłaty: 520 MLN USD

Co nowe wytyczne oznaczają dla game developerów?

Co nowe wytyczne oznaczają dla game developerów?

Nie jest to nowa obowiązująca regulacja tylko wytyczne/zalecenia (guidelines). Ale opierają się na istniejących przepisach dot. konsumentów. Dlatego są dla developerów wskazówką w jaki sposób odpowiednie organy będą interpretować i egzekwować istniejące dyrektywy.

Zatem game developerzy przy tworzeniu gier [zwłaszcza F2P] powinni:

  1. Jasno określić cenę treści/usług cyfrowych w grze

    Musi być podana:

    • w walucie realnej (np. EUR, PLN)
    • w sposób jasny i zrozumiały, nawet jeśli płatność odbywa się za pomocą waluty wirtualnej
  1. Unikać praktyk zaciemniających koszt zakupu (np. poprzez skomplikowane systemy walutowe)
  1. Przekazać pełną i zrozumiałą informację dot. transakcji
  1. Unikać praktyk zmuszających do zakupu niechcianej waluty wirtualnej

    Mechanika gry nie powinna zmuszać graczy do wydawania więcej realnych pieniędzy na walutę wirtualną, niż jest to konieczne do zakupu wybranej treści/usługi.

  1. Informować graczy o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni

    Plus gracz powinien mieć możliwość jego wykonania, w tym w odniesieniu do niewykorzystanej waluty wirtualnej.
  1. Tworzyć grę w taki sposób, aby uwzględniać i nie wykorzystywać podatności różnych grup konsumentów (zwłaszcza dzieci).
  1. Udostępniać regulaminy gry i warunki zakupu sformułowane prostym i zrozumiałym językiem.

To ostatnie mogę za Ciebie zrobić ja 😉

Dlatego jeśli potrzebujesz wsparcia – pisz na: kontakt@kancelariakansy.pl

Źródło zdjęcia: Simon

Teksty umieszczone na Linkedin lub mojej stronie internetowej mają charakter wyłącznie edukacyjny. Proszę nie traktuj ich jako porady prawnej w konkretnej sprawie. Sposób stosowania przepisów może się znacznie różnić w zależności od danej sytuacji. Informacje zawarte w artykułach nie dotyczą konkretnej sprawy a każdy stan faktyczny wymaga odrębnej analizy prawnej.

Chcesz nawiązać współpracę?

Stoją przed Tobą nowe wyzwania i szukasz konkretnej odpowiedzi?

Uzupełnij formularz kontaktowy lub napisz do mnie na kontakt@kancelariakansy.pl

Dbam o efektywność i organizację pracy, dlatego głównym kanałem komunikacji z kancelarią jest poczta e-mail. Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, wideokonferencję lub spotkanie w biurze w Katowicach, jednak proszę o wcześniejszą wiadomość e-mail.

    Administratorem danych zawartych w korespondencji e-mail jest Katarzyna Kansy prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Adwokacka Adwokat Katarzyna Kansy. Wysyłając wiadomość przekazujesz mi dane oraz informacje w niej zawarte, które będą przetwarzane w celu obsługi korespondencji.Szczegóły: Polityka prywatności.


    Kancelaria Adwokacka
    Adwokat Katarzyna Kansy

    ul. Andrzeja 29/7
    40-061 Katowice


    NIP: 6343017090
    REGON: 523699305