Mówi się, że świetny pomysł to połowa sukcesu. Nie inaczej jest w branży Game Dev, gdzie oprócz dobrego pomysłu istotne znaczenie ma trafienie w aktualny trend w momencie releasu gry. Dlatego w tym artykule znajdziesz informacje o tym czy i jak chronić pomysł na grę. Jako ciekawostka – dwa przykłady sporów sądowych z branży Game Dev dot. właśnie kwestii plagiatu pomysłów.
„Więc skąd się bierze fantastyczne pomysły? Kradnie się je. Kradnie się z rzeczywistości, która na ogół prześciga fantazję.”
/T. Pratchett, Kiksy klawiatury/
Czy pomysł na grę podlega ochronie?
Pomysły (idee) co do zasady nie podlegają monopolizacji i nie korzystają z ochrony prawnoautorskiej.
Jeżeli jednak pomysł zyskał jakąś określoną formę wyrażenia (np. scenariusz), jest wystarczająco zindywidualizowany i twórczy, wówczas zyskuje ochronę na gruncie prawa autorskiego. Wszystko zależy od konkretnych okoliczności faktycznych, aczkolwiek rozgraniczenie obu tych sytuacji nie jest tak oczywiste i jednoznaczne.
Zasady gry a plagiat. Przykłady sporów sądowych z branży.
Podobnie jest z zasadami działania gry, one również z reguły nie będą podlegały ochronie na gruncie prawa autorskiego. Ale jak już wcześniej wspomniałam, wszystko zależy od konkretnych elementów faktycznych i ostatecznie oceny sądu.
Przykłady:
1. Atari (gra Asteroidy) vs. Amusement World (gra Meteory)
W tym wypadku zasady gry były praktycznie identycznie. Jednak sędzia pomimo zwrócenia uwagi na podobieństwa (np. po zderzeniu statku gracza z kamieniem ulega on destrukcji w obu grach) wskazał również na odmienności.
W tym wypadku o uznaniu, że Amusement World wykorzystał niechroniony pomysł Atari zadecydowały niektóre elementy gry m.in.: różnica w szybkości poruszania się statku czy kolor meteorytów, podczas gdy asteroidy były czarno-białe.
Według sądu wykorzystanie pomysłu na grę było uprawnione ze względu na nadanie mu innej formy wyrazu np. w zakresie użycia innych kolorów, dźwięków czy ruchów.
2. Tetris Holding (gra Tetris) vs. XIO Interactive (gra Mino)
W tym wypadku również mamy do czynienia z praktycznie takimi samymi grami. Jednak w tej sprawie sąd zwrócił uwagę na podobieństwa pomiędzy nimi w zakresie grafiki, stylu, designu klocków czy sposobu ich poruszania się.
Według sędziego XIO Interactive korzystając z pomysłu gry Tetris i swobody twórczej, mogło opracować inny sposób jego wyrażenia np. w zakresie grafiki czy obracania się klocków. Jednak uznał, że ze względu na znaczące podobieństwa gra Mino naruszyła prawa autorskie Tetris Holding i dlatego orzekł na jego korzyść.
Jak zabezpieczyć swój pomysł?
Jak widzisz sytuacja jest niejednoznaczna i dosyć subiektywna. Dlatego jeżeli masz pomysł na grę, zarys tego jak ma działać – zadbaj o jej zabezpieczenie. Jest to istotne ze względu na potencjalną wartość ekonomiczną gry i przewagę rynkową, którą generuje.
Pamiętaj o:
- określeniu co dla Ciebie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa
- wdrożeniu zasad poufności w firmie (w tym przeszkoleniu pracowników/podwykonawców)
- podpisywaniu umów poufności PRZED przekazaniem jakichkolwiek informacji związanych z pomysłem na grę potencjalnemu inwestorowi, wydawcy, podwykonawcom itd.
- różnicy pomiędzy inspiracją a plagiatem
- konieczności nadania twórczego wyrazu Twojej grze, jeśli bazujesz na czyimś pomyśle/zasadach gry
Źródło zdjęcia: João Ferrão
Teksty umieszczone na Linkedin lub mojej stronie internetowej mają charakter wyłącznie edukacyjny. Proszę nie traktuj ich jako porady prawnej w konkretnej sprawie. Sposób stosowania przepisów może się znacznie różnić w zależności od danej sytuacji. Informacje zawarte w artykułach nie dotyczą konkretnej sprawy a każdy stan faktyczny wymaga odrębnej analizy prawnej.