Jesteś indie devem. Masz swoją grę, swoje IP. Gra została już udostępniona przez Ciebie odbiorcom. Publisher odnalazł Cię i zaproponował wydanie gry z rozszerzeniem. Jakie pytania musisz sobie zadać przed wejściem w tę współpracę? Dzisiaj ciąg dalszy.
Jakiś czas temu pisałam o 3 pytaniach, które trzeba sobie zadać, kiedy na horyzoncie pojawia się publisher i chce wydać Twoją grę.
Dzisiaj kontynuacja
Skupię się tylko na jednym pytaniu, ale bardzo kluczowym.
Ostatnio przyjęłam, że jako indie dev posiadasz IP do gry. Publisher zajmie się dystrybucją, finansowaniem, ew. dodatkowym wsparciem.
Skoro masz IP to musicie określić w umowie przede wszystkim:
Jakie prawa przyznajesz wydawcy?
Chodzi oczywiście o zasady licencji, w oparciu o którą publisher będzie mógł działać.
Obejmuje to w szczególności ustalenie:
- na jakich platformach gra się pojawi?
- kiedy? [termin wydania]
- na jakim terytorium publisher będzie mógł wydać grę? [cały świat/konkretne regiony]
- prawa publishera do sequeli, prequeli, itd.
- ewentualne prawa do merchandisingu
I w tym miejscu musisz dokładnie sprawdzić czy licencja to nadal licencja.
Bo może się okazać, że w umowie będzie wskazane, że IP należy do Ciebie i udzielasz tylko licencji. Ale tak naprawdę jak się wczytasz w jej treść, to się okaże, że jej warunki są tak szerokie, że zakrawa to o przeniesienie majątkowych praw autorskich!
Przy okazji zastanów się: jak chcesz, żeby Twoja gra była dystrybuowana?
Czy publisher ma zasoby [nie tylko finansowe] aby faktycznie wydać Twoją grę na całym świecie i na wszystkich rynkach?
Sprawdź to jeszcze przed podpisaniem umowy.
W ramach udzielonej licencji warto ustalić również:
Do kogo będą należały treści/materiały marketingowe stworzone przez publishera?
Do Ciebie jako właściciela IP?
Czy do publishera jako twórcę tych materiałów, korzystającego z Twojego IP?
Nie ma jednego wzorca na to jakie prawa przyznasz w ramach licencji publisherowi. Każda umowa różni się w zależności od wielu czynników.
Dlatego pomyśl – jakich praw chcesz udzielić publisherowi do swojej gry?
Jeżeli potrzebujesz wsparcia prawnego przy zawarciu umowy z publisherem – skontaktuj się ze mną! Ty zajmujesz się tym na czym znasz się najlepiej. A mnie zostawiasz formalności.
Źródło zdjęcia: StartupStockPhotos
Teksty umieszczone na Linkedin lub mojej stronie internetowej mają charakter wyłącznie edukacyjny. Proszę nie traktuj ich jako porady prawnej w konkretnej sprawie. Sposób stosowania przepisów może się znacznie różnić w zależności od danej sytuacji. Informacje zawarte w artykułach nie dotyczą konkretnej sprawy a każdy stan faktyczny wymaga odrębnej analizy prawnej.